Ο ΣΕΒ
H σχέση της Ε.Ε με την επιχειρηματικότητα (δηλαδή με τους όρους της
καπιταλιστικής εκμετάλλευσης) στην Ελλάδα και την εκπαίδευση αντικατοπτρίζεται,
εκτός από τα νομοθετήματα σε ενωσιακό και εθνικό επίπεδο (Νόμος
Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου, σχέδιο Αθηνά, Οργανισμοί και Κανονισμοί των
Σχολών κ.ο.κ), στις κατευθύνσεις του προγράμματος ΕΣΠΑ 2007-2013, και μάλιστα
με ιδιαίτερα παραστατικό τρόπο.
To Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο
Αναφοράς 2007 - 2013 αποτελεί το έγγραφο αναφοράς για τον προγραμματισμό των
Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε εθνικό επίπεδο για την περίοδο 2007-2013.Εκπονήθηκε στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής προσέγγισης για την Πολιτική Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την οποία το ΕΣΠΑ «..εξασφαλίζει ότι η συνδρομή από τα Ταμεία συμβαδίζει με τις κοινοτικές στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για τη συνοχή και προσδιορίζει το σύνδεσμο μεταξύ των κοινοτικών προτεραιοτήτων αφενός και του εθνικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων αφετέρου». [1]
Εν
ολίγοις, το ΕΣΠΑ αποτελεί τον οικονομικό και προγραμματικό συνδετικό κρίκο (ή
καλύτερα, έναν από αυτούς) ανάμεσα στην Ε.Ε και τα ‘’εθνικά προγράμματα
μεταρρυθμίσεων’’. Τα περίφημα ‘’κονδύλια του ΕΣΠΑ’’ απορροφώνται μόνο προς
όφελος της στρατηγικής της Ε.Ε, όπως συγκεκριμενοποιείται σε κάθε χώρα.
Ενδεικτικά
[2], Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
«Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ)
αποτελεί ένα από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου
Αναφοράς (ΕΣΠΑ), μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται δράσεις για:
- την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες του
εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και παράλληλα με το εκπαιδευτικό σύστημα
- τη σύνδεση εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας
- τη δια βίου μάθηση και
- την έρευνα.
Ενώ στο
τομέα ‘’Επιχειρηματικότητα’’, στον ίδιο επίσημο ιστότοπο, διαβάζουμε:
Δεσμευτικός, ειδικός στόχος του Επιχειρησιακού
Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» είναι η υλοποίηση και η
χρηματοδότηση παρεμβάσεων με αντικείμενο την ανάπτυξη του επιχειρηματικού
πνεύματος και την προώθηση επιχειρηματικών ιδεών των νέων εντός του
εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης.
Βάσει του στόχου αυτού, δύνανται να
ενταχθούν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα παρεμβάσεις οι οποίες:
- Παρέχουν στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος
σε όλους ανεξαιρέτως στοιχειώδη εκπαίδευση ως προς την
επιχειρηματικότητα και ειδικότερα ως προς: την ουσία του τι
είναι επιχείρηση, ποιες είναι οι βασικές παράμετροι για να στηθεί μία
επιχείρηση καθώς και ποιες είναι οι γνώσεις, οι δεξιότητες και ικανότητες
που απαιτούνται για να δραστηριοποιηθεί κανείς επιχειρηματικά.
- Δίνουν σε όλους ανεξαιρέτως στο πλαίσιο
της δια βίου μάθησης δυνατότητα να μάθουν για την επιχειρηματικότητα
σε όλα τα ανωτέρω πεδία.
- Υποστηρίζουν τους νέους που έχουν
επιχειρηματικό πνεύμα.
- Προωθούν τις επιχειρηματικές ιδέες των νέων
και τους υποστηρίζουν στις προκαταρκτικές τους ενέργειες.
Πρόκειται για παρεμβάσεις οι οποίες
μπορούν να κινούνται στα εξής τρία βασικά πεδία:
- Δράσεις Εκπαιδευτικές (μαθήματα και ειδικά προγράμματα στο πλαίσιο του
τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και στο πλαίσιο της δια βίου
μάθησης. Στις εκπαιδευτικές δράσεις εντάσσεται και η επαγγελματική
συμβουλευτική για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δράσης)
- Διαγωνισμοί/Δράσεις Πρακτικής Άσκησης στην
Επιχειρηματικότητα (π.χ. διαγωνισμοί
επιχειρηματικών ιδεών, εικονικές επιχειρήσεις κ.ά)
- Υποστήριξη των νέων που θέλουν να
δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά με
κυριότερα εργαλεία τη δικτύωση των νέων μεταξύ τους, τη δικτύωση των
ερευνητών με νέους που ενδιαφέρονται να «επιχειρήσουν», την πληροφόρηση σε
πρακτικά θέματα και την αξιολόγηση επιχειρηματικών ιδεών
Από τους
καλύτερους ‘’δείκτες’’ αυτής της εξειδίκευσης των κατευθύνσεων της Ε.Ε για την
εκπαίδευση στην Ελλάδα, είναι και ο ΣΕΒ, ως ‘’συλλογικός εκπρόσωπος της
οργανωμένης επιχειρηματικότητας της χώρας’’, όπως διαβάζουμε στη διακήρυξη
για τη στρατηγική πρωτοβουλία του ΣΕΒ για
τη νέα επιχειρηματική γενιά ‘’Μαζί στην Εκκίνηση’’ [3]. Ο ΣΕΒ σε συνεργασία µε τις Μονάδες Καινοτοµίας και
Επιχειρηµατικότηταςτου Εθνικού Μετσόβιου
Πολυτεχνείου και του Πανεπιστηµίου
Θεσσαλίας και γενικότερα µε τα
Πανεπιστηµιακά Ιδρύµατα και τα Ερευνητικά Κέντρα της χώρας, αναλαµβάνει
πρωτοβουλία για την ουσιαστική και συστηµατική ενίσχυση της Καινοτόµου
Επιχειρηµατικότητας.
Απευθύνεται
σε φοιτητές, μεταπτυχιακούς φοιτητές, νέους αποφοίτους, ερευνητές και μέλη ΔΕΠ που έχουν µια καινοτόµο επιχειρηµατική ιδέα
και θέλουν να τη µετατρέψουν σε κερδοφόρα επιχείρηση.
Προσφέρει την τεχνογνωσία αξιολόγησης των
ιδεών και µετατροπής τους σε αξιοποιήσιµα επιχειρηµατικά σχέδια, δίνοντας τις
προοπτικές για ανάπτυξη και επαγγελµατική επιτυχία.
Στο site του ΣΕΒ μπορούμε να βρούμε τις θέσεις του από το
2004 για την απασχόληση τον ‘’σύνδεσμο’’ μέχρι σήμερα. Στο υποκεφάλαιο 3 των Θέσεων, ο ΣΕΒ διατυπώνει ρητά τη σχέση
του με το ευρωπαικό πλαίσιο νομοθετημάτων για την εκπαίδευση στο ξεπούλημα της
γνώσης, υπό τον εξωραϊσμένο τίτλο Κοινωνία
της Γνώσης
Η εκπαίδευση και η κατάρτιση
όπως όλοι γνωρίζουμε και όπως έχει διαπιστωθεί και συνομολογηθεί πιο εμπεριστατωμένα
στα Ευρωπαϊκά Συμβούλια από τη Λισσαβόνα και εντεύθεν, αντιπροσωπεύουν ένα κατ’εξοχήν
μέσο για την κοινωνική και πολιτισμική συνοχή καθώς και σπουδαίο πλεονέκτημα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και
του δυναμισμού της Ευρώπης
Ο ΣΕΒ, ο ‘’εκπρόσωπος της οργανωμένης επιχειρηματικότητας’’ στην Ελλάδα,
αντιμετωπίζει την εφαρμοσμένη γνώση, όπως και η Ε.Ε, ως άμεση παραγωγική
δύναμη, διακρίνοντας τις δύο λειτουργίες της, την κοινωνική-πολιτισμική (εμείς
θα λέγαμε ιδεολογική) και την
τεχνική-παραγωγική (δεξιότητες, πακέτα πληροφοριών,
τεχνογνωσία-τεχνολογία-εφαρμοσμένη επιστήμη, ως συντελεστής αύξησης της
παραγωγικότητας).
Έτσι λοιπόν, διαβάζουμε στις Ανακοινώσεις
από τις εργασίες του FORUM για την Εργασία και τις Δεξιότητες του ΣΕΒ,
10/7/2013 [4]
[…] Ο
Μηχανισμός Διάγνωσης που ανέπτυξε ο ΣΕΒ, κινητοποιώντας ομάδες εμπειρογνωμόνων
και στελεχών επιχειρήσεων που συγκροτήθηκαν αποκλειστικά για το σκοπό αυτό, τεκμηρίωσε
90 περίπου κρίσιμα επαγγέλματα που
σε όρους γνώσεων, δεξιοτήτων και
ικανοτήτων συνδέονται άμεσα με την ανταγωνιστική εξέλιξη οκτώ σημαντικών
επιχειρηματικών τομέων της ελληνικής οικονομίας.
Ο ΣΕΒ θεωρεί
ότι η επένδυση στις γνώσεις και στις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού
αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας τόνισε σε ομιλία του ο
Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου κ. Χάρης Κυριαζής, ο
οποίος σημείωσε ότι παρά τα κονδύλια που έχουν δαπανηθεί τα τελευταία πολλά
χρόνια, σήμερα απουσιάζει στη χώρα μας ένας μηχανισμός που να αποτυπώνει τις
αναπτυξιακές ανάγκες σε εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες του στελεχιακού
μας δυναμικού.
Τα περίπου 90 κρίσιμα επαγγέλματα από
σήμερα ως το 2020 σύμφωνα με την επίσημη οργάνωση των βιομηχανιών και των
επιχειρήσεων είναι για την ακρίβεια 87
ειδικότητες σε οκτώ τομείς, οι εξής παρακάτω [5]:
87
ειδικότητες σε οκτώ τομείς που έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα μέχρι
το 2020
Ενέργεια
1. Ενεργειακός Μελετητής
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
3. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα Ηλεκτρικής Ενέργειας
4. Τεχνικός Αυτοματισμών
5. Τεχνικός Φωτοβολταϊκών Συστημάτων
6. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Αυτοματισμών
7. Σύμβουλος Ενεργειακών Επενδύσεων
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Προστασίας Περιβάλλοντος
9. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Εξοικονόμησης Ενέργειας
10. Εξειδικευμένο Στέλεχος στο Βιοκλιματικό Σχεδιασμό & Κτιριακές Εφαρμογές
11. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα - Δίκτυα Aερίων
12. Τεχνικός Αιολικών Συστημάτων.
1. Ενεργειακός Μελετητής
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
3. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα Ηλεκτρικής Ενέργειας
4. Τεχνικός Αυτοματισμών
5. Τεχνικός Φωτοβολταϊκών Συστημάτων
6. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Αυτοματισμών
7. Σύμβουλος Ενεργειακών Επενδύσεων
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Προστασίας Περιβάλλοντος
9. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Εξοικονόμησης Ενέργειας
10. Εξειδικευμένο Στέλεχος στο Βιοκλιματικό Σχεδιασμό & Κτιριακές Εφαρμογές
11. Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα - Δίκτυα Aερίων
12. Τεχνικός Αιολικών Συστημάτων.
Τεχνολογίες
Πληροφορικής και Επικοινωνιών
1. Ειδικός Ανάπτυξης Εφαρμογών Κινητής
Τηλεφωνίας (Mobile Applications Developer)
2. Ειδικός Ανάπτυξης Λογισμικού ή Προγραμματιστής [Software Engineer (Developer)]
3. Αναλυτής Συστημάτων/ Σχεδιαστής Δικτύων (Systems Analyst)
4. Αναλυτής Επιχειρησιακών Αναγκών και Διαδικασιών (Business Analyst)
5. Υπεύθυνος Διαδικτύου (Digital Media Specialist and/or Web Master)
6. Μηχανικός Δικτύων (Network Engineer)
7. Σχεδιαστής Ενοποιημένων Συστημάτων (Enterprise and Systems Architect)
8. Υπεύθυνος Τεχνικής Ανάπτυξης και Ανάπτυξης Δικτύων (Development and Network Engineering Management)
9. Υπεύθυνος Ποιότητας Πληροφοριακών Συστημάτων/Δικτύων (Quality Assurance Manager)
10. Υπεύθυνος Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων/ Δικτύων (ICT Security Manager)
11. Μηχανικός Υλικού (Hardware Engineer)
12. Ειδικός Εφαρμογής Eλέγχων στην Ανάπτυξη Λογισμικού και στην Εγκατάσταση Υλικού (Test Specialist)
13. Yπεύθυνος Σχεδιασμού Προϊόντων ή/και Υπηρεσιών (Product and/or Services Manager)
14. Υπεύθυνος Εργων ΤΠΕ (ICΤ Project Manager)
15. Διαχειριστής Βάσεων Δεδομένων και Κέντρων Δεδομένων (Database & Data Center Administrator)
16. Υπεύθυνος Πληροφοριακού Συστήματος/Λειτουργίας Δικτύου (Business Information/Network Manager).
2. Ειδικός Ανάπτυξης Λογισμικού ή Προγραμματιστής [Software Engineer (Developer)]
3. Αναλυτής Συστημάτων/ Σχεδιαστής Δικτύων (Systems Analyst)
4. Αναλυτής Επιχειρησιακών Αναγκών και Διαδικασιών (Business Analyst)
5. Υπεύθυνος Διαδικτύου (Digital Media Specialist and/or Web Master)
6. Μηχανικός Δικτύων (Network Engineer)
7. Σχεδιαστής Ενοποιημένων Συστημάτων (Enterprise and Systems Architect)
8. Υπεύθυνος Τεχνικής Ανάπτυξης και Ανάπτυξης Δικτύων (Development and Network Engineering Management)
9. Υπεύθυνος Ποιότητας Πληροφοριακών Συστημάτων/Δικτύων (Quality Assurance Manager)
10. Υπεύθυνος Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων/ Δικτύων (ICT Security Manager)
11. Μηχανικός Υλικού (Hardware Engineer)
12. Ειδικός Εφαρμογής Eλέγχων στην Ανάπτυξη Λογισμικού και στην Εγκατάσταση Υλικού (Test Specialist)
13. Yπεύθυνος Σχεδιασμού Προϊόντων ή/και Υπηρεσιών (Product and/or Services Manager)
14. Υπεύθυνος Εργων ΤΠΕ (ICΤ Project Manager)
15. Διαχειριστής Βάσεων Δεδομένων και Κέντρων Δεδομένων (Database & Data Center Administrator)
16. Υπεύθυνος Πληροφοριακού Συστήματος/Λειτουργίας Δικτύου (Business Information/Network Manager).
Τρόφιμα
1. Στέλεχος Διαχείρισης Ασφάλειας &
Ποιότητας Τροφίμων
2. Υπεύθυνος Μarketing Τροφίμων
3. Επιστημονικός Σύμβουλος Εταιρειών Τροφίμων
4. Επιστήμονας R&D
5. Στέλεχος Εργαστηρίων Ελέγχου Ποιότητας
6. Υπεύθυνος Νομοθεσίας και Επικοινωνίας
7. Υπεύθυνος Προμηθειών Α' Υλών
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος Παραγωγής Τροφίμων
9. Μηχανικός Υποδομών & Συντήρησης
2. Υπεύθυνος Μarketing Τροφίμων
3. Επιστημονικός Σύμβουλος Εταιρειών Τροφίμων
4. Επιστήμονας R&D
5. Στέλεχος Εργαστηρίων Ελέγχου Ποιότητας
6. Υπεύθυνος Νομοθεσίας και Επικοινωνίας
7. Υπεύθυνος Προμηθειών Α' Υλών
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος Παραγωγής Τροφίμων
9. Μηχανικός Υποδομών & Συντήρησης
Δομικά
Προϊόντα
1. Εξειδικευμένο Στέλεχος Περιβαλλοντικής Προστασίας - Ανακύκλωσης Δομικών Προϊόντων
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος Διαχείρισης Ποιότητας Δομικών Προϊόντων
3. Μηχανικός Κατασκευών με έμφαση στη Διαχείριση Ενέργειας
4. Εξειδικευμένο Στέλεχος Παραγωγής Δομικών Προϊόντων
5. Στέλεχος Προώθησης και Πώλησης Ενεργειακά Οικονομικών Δομικών Προϊόντων (Green Marketing).
6. Αρχιτέκτονας Βιοκλιματικής Δόμησης
7. Στέλεχος Ερευνας και Ανάπτυξης Δομικών Προϊόντων
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος Οικονομίας Δομικών Προϊόντων.
1. Εξειδικευμένο Στέλεχος Περιβαλλοντικής Προστασίας - Ανακύκλωσης Δομικών Προϊόντων
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος Διαχείρισης Ποιότητας Δομικών Προϊόντων
3. Μηχανικός Κατασκευών με έμφαση στη Διαχείριση Ενέργειας
4. Εξειδικευμένο Στέλεχος Παραγωγής Δομικών Προϊόντων
5. Στέλεχος Προώθησης και Πώλησης Ενεργειακά Οικονομικών Δομικών Προϊόντων (Green Marketing).
6. Αρχιτέκτονας Βιοκλιματικής Δόμησης
7. Στέλεχος Ερευνας και Ανάπτυξης Δομικών Προϊόντων
8. Εξειδικευμένο Στέλεχος Οικονομίας Δομικών Προϊόντων.
Περιβάλλον
1. Ειδικός Αντιρρύπανσης
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος Διαχείρισης και Ανακύκλωσης Ειδικών Αποβλήτων (βιομηχανικά κτλ)
3. Υπεύθυνος Παρακολούθησης Υδάτινων Αποδεκτών και Ποιότητας Πόσιμου Νερού
4. Σύμβουλος Βιομηχανικής Συμβίωσης σε θέματα Περιβάλλοντος
5. Οικονομολόγος του Περιβάλλοντος
6. Ειδικός στον Περιβαλλοντικό Ελεγχο και Πιστοποίηση
7. Επαγγέλματα Εφαρμογών στον Τομέα του Περιβάλλοντος
8. Νομικός Περιβαλλοντικών Θεμάτων.
2. Εξειδικευμένο Στέλεχος Διαχείρισης και Ανακύκλωσης Ειδικών Αποβλήτων (βιομηχανικά κτλ)
3. Υπεύθυνος Παρακολούθησης Υδάτινων Αποδεκτών και Ποιότητας Πόσιμου Νερού
4. Σύμβουλος Βιομηχανικής Συμβίωσης σε θέματα Περιβάλλοντος
5. Οικονομολόγος του Περιβάλλοντος
6. Ειδικός στον Περιβαλλοντικό Ελεγχο και Πιστοποίηση
7. Επαγγέλματα Εφαρμογών στον Τομέα του Περιβάλλοντος
8. Νομικός Περιβαλλοντικών Θεμάτων.
Εφοδιαστική
Αλυσίδα (Logistics)
1. Υπεύθυνος Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain Manager)
2. Υπεύθυνος Μεταφορών (Transportation Manager)
3. Υπεύθυνος Logistics (Logistics Manager)
4. Υπάλληλος Logistics (Logistics Coordinator)
5. Υπεύθυνος Διανομής (Distribution Manager)
6. Υπεύθυνος Εξαγωγών (Export Manager)
7. Υπεύθυνος Αποθηκών (Warehouse Manager)
8. Μηχανικός Logistics (Logistics Engineer)
9. Υπεύθυνος Σχεδιασμού Ζήτησης (Demand Planner)
10. Υπεύθυνος Αγορών/Προμηθειών (Purchasing / Procurement Manager)
1. Υπεύθυνος Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain Manager)
2. Υπεύθυνος Μεταφορών (Transportation Manager)
3. Υπεύθυνος Logistics (Logistics Manager)
4. Υπάλληλος Logistics (Logistics Coordinator)
5. Υπεύθυνος Διανομής (Distribution Manager)
6. Υπεύθυνος Εξαγωγών (Export Manager)
7. Υπεύθυνος Αποθηκών (Warehouse Manager)
8. Μηχανικός Logistics (Logistics Engineer)
9. Υπεύθυνος Σχεδιασμού Ζήτησης (Demand Planner)
10. Υπεύθυνος Αγορών/Προμηθειών (Purchasing / Procurement Manager)
Μέταλλα
1. Εξειδικευμένο Στέλεχος
Περιβαλλοντικής Προστασίας - Ανακύκλωσης Προϊόντων Μετάλλου
2. Μηχανικός Εκμετάλλευσης Μεταλλείων και Ορυκτών Πόρων
3. Μηχανικός Τεχνολογίας Μεταλλικών Υλικών
4. Τεχνίτης Κατασκευών Αλουμινίου
5. Γομωτής
6. Χειριστής Μηχανημάτων Έργου
7. Εφαρμοστής, Τεχνίτης - Εφαρμοστής Μηχανημάτων
8. Ηλεκτρολόγος - Ηλεκτρονικός - Ειδικός Αυτοματισμών
9. Τεχνίτης Μεταλλικών Κατασκευών
10. Συγκολλητής και Κόπτης Μετάλλων - Ηλεκτροσυγκολλητής - Οξυγονοκολλητής
11. Χειριστής Εργαλειομηχανών Κοπής/Μορφοποίησης Μετάλλων.
2. Μηχανικός Εκμετάλλευσης Μεταλλείων και Ορυκτών Πόρων
3. Μηχανικός Τεχνολογίας Μεταλλικών Υλικών
4. Τεχνίτης Κατασκευών Αλουμινίου
5. Γομωτής
6. Χειριστής Μηχανημάτων Έργου
7. Εφαρμοστής, Τεχνίτης - Εφαρμοστής Μηχανημάτων
8. Ηλεκτρολόγος - Ηλεκτρονικός - Ειδικός Αυτοματισμών
9. Τεχνίτης Μεταλλικών Κατασκευών
10. Συγκολλητής και Κόπτης Μετάλλων - Ηλεκτροσυγκολλητής - Οξυγονοκολλητής
11. Χειριστής Εργαλειομηχανών Κοπής/Μορφοποίησης Μετάλλων.
Υγεία
1. Χημικός Μηχανικός ή Χημικός -στην
Ερευνα και Παραγωγή Φαρμακευτικών Προϊόντων
2. Ιατρός Κλινικός Γενετιστής
3. Κλινικός Παθολογoανατόμος (Clinical Pathologist)
4. Φαρμακοποιός - Φαρμακολόγος
5. Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας (Ιατρικός έλεγχος- Αξιολόγηση) (Medical Auditor)
6. Μοριακός Βιολόγος
7. Κλινικός Φαρμακοποιός
8. Ιατρός Επείγουσας Ιατρικής (Emergency Doctor-Acute Medicine)
9. Ψυχολόγος με ειδίκευση στην Κοινωνική Κλινική Ψυχολογία των Εξαρτήσεων
10. Νοσηλευτής Γηριατρικής
11. Πληροφορικός της Υγείας (Health Informatics).
2. Ιατρός Κλινικός Γενετιστής
3. Κλινικός Παθολογoανατόμος (Clinical Pathologist)
4. Φαρμακοποιός - Φαρμακολόγος
5. Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας (Ιατρικός έλεγχος- Αξιολόγηση) (Medical Auditor)
6. Μοριακός Βιολόγος
7. Κλινικός Φαρμακοποιός
8. Ιατρός Επείγουσας Ιατρικής (Emergency Doctor-Acute Medicine)
9. Ψυχολόγος με ειδίκευση στην Κοινωνική Κλινική Ψυχολογία των Εξαρτήσεων
10. Νοσηλευτής Γηριατρικής
11. Πληροφορικός της Υγείας (Health Informatics).
Ο εν λόγω ‘’Μηχανισμός’’, όπως μαθαίνουμε από τα
σχετικά πορίσματα που βρίσκουμε στο site του ΣΕΒ, εντάσσεται
στην Πράξη:«Ανάπτυξη Δικτύου Παρακολούθησης και Υποστήριξης Επιχειρήσεων για
τις Οικονομικές και Τεχνολογικές Μεταβολές» του Επιχειρησιακού Προγράμματος
«Ανάπτυξη Ανθρώπινου δυναμικού», και συγχρηματοδοτείται
από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, στο
πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007 –2013.
Η
συγχρηματοδότηση από το ευρωπαικό κοινωνικό ταμείο δείχνει πως το ενδιαφέρον
για το προσδιορισμό των ‘’τομέων-κλειδιών’’ της ελληνικής καπιταλιστικής
οικονομίας είναι και ευρωπαικό, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού καταμερισμού
εργασίας. Πρόκειται ίσως για τη μέχρι τώρα καλύτερη χαρτογράφηση που έχουμε
για τη σχέση εκπαίδευσης-επιχειρήσεων στην Ελλάδα, ως προς τους συγκεκριμένους
στρατηγικούς τομείς που προσδοκούν τα μέλη του ΣΕΒ να αναπτυχθεί το Κεφάλαιο
στην Ελλάδα.
Αυτό δεν
σημαίνει πως η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση δεν θα στοχεύσει στην ακόμη μεγαλύτερη
υποταγή των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε τομείς άλλους από τους προαναφερόμενους. Τα παραπάνω
στοιχεία δείχνουν βασικά που πέφτει το ‘’κέντρο βάρους’’, πού θα απαιτηθούν οι
μεγαλύτερες, άρα και πιο βίαιες, τομές για το Κεφάλαιο στην Ελλάδα, τα χρόνια
της κρίσης.
[1] http://www.espa.gr/el/pages/staticWhatIsESPA.aspx
[2] http://www.edulll.gr/
[3] http://mke.ntua.gr/together_to_start#.UuqIxftD1W9
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΣΠΑ 2007 – 13 [1]
Στο Στρατηγικό Σχέδιο ανάπτυξης της έρευνας, τεχνολογίας και καινοτομίας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, όπως εκπονήθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, βλέπουμε την άμεση σύνδεση της εκπαίδευσης με την καπιταλιστική ανάπτυξη και κερδοφορία, και ειδικά την αντιμετώπιση της εφαρμοσμένης στις επιχειρήσεις γνώσης ως άμεσης παραγωγικής δύναμης. Διαβάζοντας όσες από τις στρατηγικές επιδιώξεις στους τομείς αυτούς εκφράζονται ρητά από την αστική τάξη την Ελλάδα από το 2007, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο ‘’προγραμματισμός’’ ανατράπηκε από το ξέσπασμα της καπιταλιστικής κρίσης. Παρ’όλα αυτά, η γενική ρότα που θέλει να τραβήξει ο καπιταλισμός στην Ελλάδα, στην Ε.Ε και παγκόσμια, είναι σταθερή: μετατροπή όσων περισσότερων παραγωγικών δραστηριοτήτων γίνεται σε δραστηριότητες ‘’έντασης γνώσης’’, βαθύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και τις επιχειρήσεις μέσα από συγκεκριμένους πολιτικούς και οικονομικούς στόχους αλλά και μέσα από νέες πιο σύνθετες οργανωτικές μορφές. Απέναντι στις απόψεις που θέλουν το Κεφάλαιο να μην έχει ούτε καν γενική στρατηγική, το Κεφάλαιο έχει, και αυτή είναι η κοινωνία που ονομάζει ωραιοποιώντας την ‘’Κοινωνία της Γνώσης’’, δηλαδή κοινωνία όπου η γνώση υποτάσσεται στη λύσσα της κερδοφορίας ως άμεση παραγωγική δύναμη. Η στρατηγική αυτή των αστικών τάξεων είναι ρητή για όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του καπιταλισμού και προσδιορίσιμη, γιατί αποτελεί μονόδρομο, το μόνο δρόμο‘’προς τα εμπρός’’ για το καπιταλιστικό σύστημα. Η αδυναμία ικανοποιητικής υλοποίησης αυτής της στρατηγικής σε ειδικές κοινωνικές συνθήκες στις διάφορες χώρες λόγω της ταξικής πάλης και άλλων εθνικών-πολιτισμικών ιδιοτήτων, δεν πρέπει να ξεγελά και να συσκοτίζει την ανάλυση της γενικής κατεύθυνσης .
Άρα, η σημερινή καπιταλιστική κρίση δεν έρχεται να ανατρέψει τον προγραμματισμό του Σχεδίου, αλλά να επιταχύνει με βίαιο και πιο απόλυτο τρόπο την εφαρμογή-επιβολή του.
Πιο συγκεκριμένα, και εντελώς ενδεικτικά, το σχέδιο προβλέπει:
-Αύξηση και βελτίωση των επενδύσεων στη γνώση και στην αριστεία με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη-υποστήριξη ΕΤΑ δραστηριοτήτων για την παραγωγή γνώσης σε περιοχές που θα συμβάλλουν στην αναδιάρθρωση της εθνικής οικονομίας, μέσω της παραγωγής νέων ή βελτιωμένων προιόντων/μεθόδων παραγωγής ή/και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς μέσω και της δημιουργίας νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων σε τομείς που παράγουν καινοτομία και τεχνολογία [2]. Τα παραπάνω ιεραρχούνται ως πρώτη προτεραιότητα, στη βάση των αδύνατων σημείων του ερευνητικού, τεχνολογικού και καινοτομιμικού συστήματος της Ελλάδας, και σύμφωνα με […] τη γεωγραφική θέση και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.
Έπειτα τίθενται, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω άξονες:
Ι.1. Υπό-άξονας: «
ΑΡΙΣΤΕΙΑ»
Βασικοί στόχοι: Δημιουργία πόλων και κέντρων αριστείας
ανταγωνιστικών σε διεθνές επίπεδο, καθώς και ενίσχυση των Ε&Τ υποδομών[1]
και δραστηριοτήτων με βασικά κριτήρια την αριστεία και την δημιουργία υψηλής
προστιθέμενης αξίας στην εθνική
οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον, καθώς και η ενίσχυση των
συνεργατικών σχηματισμών επιχειρήσεων με υποστηρικτικούς οργανισμούς. Απώτερος
στόχος των δράσεων αυτού του υποάξονα είναι η δημιουργία νέων επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων σε τομείς προηγμένης τεχνολογίας και υψηλής έντασης γνώσης.
- Ι.2. Υπό-Άξονας: « ΓΝΩΣΗ»
Βασικός στόχος: ενίσχυση
της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, της απασχόλησης και της ποιότητας ζωής μέσω
Ε&Τ έργων σε τομείς και
δραστηριότητες α) που ενδιαφέρουν τον παραγωγικό ιστό της χώρας και θα
συμβάλουν στην ανάπτυξη νέων ή βελτιωμένων προϊόντων και υπηρεσιών και β) που
υποστηρίζουν τις ανάγκες της κοινωνίας και των πολιτικών σε διάφορους τομείς
όπως υγεία, ενεργειακή πολιτική, γεωργική πολιτική, περιβαλλοντική πολιτική,
ακτινοπροστασία, διαστημική πολιτική,
πολιτιστική κληρονομιά, γ/ που παράγουν νέα γνώση που μπορεί να
αξιοποιηθεί εμπορικά δ/ που υποβοηθούν τις
ΜΜΕ και τις νέες επιχειρήσεις στην κάλυψη των Ε&Τ αναγκών, ε/ που
ενισχύουν την διεθνή και διασυνοριακή
συνεργασία και κινητικότητα καθώς και τη
θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χώρο έρευνας, στ/ που προσελκύουν στην Ελλάδα Ε&Τ δυναμικό και επενδύσεις
Ε&Τα [3]
-ΙΙ. Άξονας: « ΑΞΙΑ»
Βασικός στόχος: η μετατροπή της γνώσης σε καινοτομικά
προϊόντα, διαδικασίες και υπηρεσίες και η υποβοήθηση της μεταφοράς
τεχνολογίας-τεχνογνωσίας και υψηλής έντασης γνώσης προς τις επιχειρήσεις και
ειδικότερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και η κάλυψη του χάσματος μεταξύ
τεχνολογικής γνώσης και αγοράς.
Παρακάτω Πίνακας που παραθέτει το Σχέδιο:
Πίνακας 16: ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΝΑ
ΑΞΟΝΑ
Άξονας << Γνώση και Αριστεία >>
|
|
Υποάξονας Αριστεία :
|
Υποάξονας Γνώση:
|
·
Δημιουργία
κέντρων αριστείας
- Θεματικά
Δίκτυα Προηγμένης Έρευνας και
Ανάπτυξης (ΘΕΔΕΑ)
- Θεματικά Δίκτυα Έρευνας και
Εκπαίδευσης(ΘΕΔΕΕΚ)
·
Δημιουργία
Συνεργατικών Σχηματισμών (Clusters)
-
έντασης
γνώσης
-
καινοτόμων
|
|
Οριζόντιες Δράσεις του άξονα <<Γνώση και
Αριστεία>>
|
|
-Δημιουργία εθνικών τομεακών πόλων Ε&Α
-Μελέτες
τεχνικής βιωσιμότητας και υποστήριξης προετοιμασίας προτάσεων
-
Παγκοσμιοποίηση – Ανοικτή καινοτομία
|
Άξονας <<Αξία>>
|
|
Υποάξονας:<<Ενίσχυση
καινοτομίας και αξιοποίηση αποτελεσμάτων έρευνας»
|
Υποάξονας: <<Στήριξη
της δημιουργίας και ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρήσεων>>
|
·
Δημιουργία - ενίσχυση περιφερειακών
πόλων καινοτομίας
·
Επιβράβευση(bonus)
·
Ενίσχυση
της προσφοράς και της ζήτησης υπηρεσιών Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας
·
Ενίσχυση
για την απόκτηση - αξιοποίηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας με προοπτικές
εμπορικής εκμετάλλευσης
●
Πειραματικές
δράσεις Τεχνολογικής Καινοτομίας
|
·
Δημιουργία
νέων καινοτόμων επιχειρήσεων, κυρίως υψηλής έντασης γνώσης(spin off
και spin out)
·
Δημιουργία
κεφαλαίων υψηλού επιχειρηματικού κινδύνου(seed,
pre –seed & venture capital)
·
Υποστήριξη
θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων
|
Οριζόντιες Δράσεις του Άξονα <<Αξία>>
|
|
-Διαμεσολαβητές Καινοτομίας και μεταφοράς Τεχνολογίας
-Δημιουργία one stop shop
για παροχή υπηρεσιών ενημέρωσης και υποστήριξης
-Επιστήμη και Κοινωνία
- Παγκοσμιοποίηση – Ανοικτή καινοτομία
|
ΑΝΘΡΩΠΟΙ
|
1 Παραγωγή νέου και εξειδικευμένου ερευνητικού
δυναμικού-Ενίσχυση της βασικής έρευνας
1 α: Απόκτηση
διδακτορικής διατριβής
ΙΑ1: Μικρές ερευνητικές
μονάδες αποτελούμενες από 1-2 έμπειρους ερευνητές και 1-4 υποψήφιους
διδάκτορες
ΙΑ2: Νέοι ερευνητές(1 νέο
ερευνητή ενταγμένο σε βαθμίδα λέκτορα ή επίκουρου ή ερευνητή βαθμίδας Γ ή Δ
και 1-2 υποψήφιους διδάκτορες)
ΙΑ3: Μεγαλύτερες ερευνητικές
ομάδες αποτελούμενες από 4-8 έμπειρους ερευνητές και 4-8 υποψήφιους
διδάκτορες
|
2 Προσέλκυση- αξιοποίηση
ερευνητών, κυρίως υψηλού επιπέδου από το εξωτερικό σε ελληνικούς Ε&Τ
φορείς και επιχειρήσεις
|
3 Κατάρτιση- εξειδίκευση του
ερευνητικού δυναμικού σύμφωνα με τις ανάγκες της παραγωγής. Χορήγηση κινήτρων
στις ελληνικές επιχειρήσεις για την απασχόληση ερευνητικού δυναμικού
3 α:
Πρόγραμμα Ανάπτυξης Νέου Ερευνητικού Δυναμικού στις Επιχειρήσεις
3 β:
Παροχή κινήτρων στις ελληνικές επιχειρήσεις για απασχόληση διδακτόρων
|
4 Πρόγραμμα διατομεακής
κινητικότητας – Δανεισμός προσωπικού
5 Εκπαίδευση, κατάρτιση, συμμετοχή σε
συνέδρια του προσωπικού της ΓΓΕΤ, των εποπτευόμενων Ε&Τ φορέων, των
περιφερειών, σε θέματα προώθησης, διαχείρισης και μεταφοράς τεχνολογίας και
καινοτομίας από την Ελλάδα και το εξωτερικό
6 Ανάπτυξη Παρατηρητηρίου προσφοράς και
ζήτησης εργασίας στον τομέα της έρευνας.
|
[1] http://www.liaison.uoc.gr/documents/sxetikh_bibliografia/sxetikh_nomo8esia/ESPA.pdf
[1] Στην περίπτωση αυτή εντάσσονται και οι
ηλεκτρονικές υποδομές και η διασύνδεσή τους με ευρωπαϊκά ή διεθνή δίκτυα και
βάσεις δεδομένων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου